Maria Filotti s-a născut în comuna Batogu, de lângă Brăila, "
un
sat așezat în șes, cam între gările Inaca și Dedulești, în apropierea
râușorului Călmățui, care era tare poznaș: când era uscat ca-n palmă,
când se revărsa înecând recolta."
. Era în clasele primare, la
Brăila,
când a văzut prima piesă de teatru. Pe vremea aceea nu exista la Brăila
un liceu de stat pentru fete, așa că, după absolvirea cursului primar,
în anul
1895, a fost înscrisă ca internă la o instituție particulară, "
Școala secundară de fete",
condusă de o asociație de profesori și care purta numele
întemeietorilor ei, un grec și un italian: Penetis și Zurmali. Examenul
de bacalaureat l-a susținut la
Liceul I.C. Massim, secția clasică, încheind cu o "dizertație" cu tema "
Opera politică și literară a lui Dumitrie Cantemir". Președintele comisiei de examinare era profesorul universitar Ștefan Sihleanu, director al
Teatrului Național București
în acea perioada. Sihleanu este cel care descoperă calitățile artistice
înnascute ale Mariei Filotti. După terminarea studiilor liceale s-a
înscris la
Universitatea din București la secțiile
Litere, Filosofie și Drept, dar Ștefan Sihleanu a determinat-o să încerce și la
Conservatorul de Muzica și Arta Dramatică.
La
Conservator a fost eleva maestrei
Aristizza Romanescu, care îi va spune ce bucurii îi poate dărui scena și care-l va convinge pe tatăl viitoarei artiste, cu ocazia unui turneu a teatrului din
Craiova în drum spre
Teatrul Național din Iași,
să nu se împotrivească ca Maria să facă teatru. Din clipa aceea teatrul
a prins-o în mrejele ei, după mărturiile artistei. În anul
1905 a făcut un alt turneu, cu
Petre Sturdza - jucând în piesa lui Giacosa,
Ca frunzele - și apoi cu
Petre Liciu. Renunță la Facultatea de Drept. În anul
1906 dă examenul de absolvire a Conservatorului cu
Fedra. În primăvara aceluiași an, Maria acceptă, la îndemnul profesoarei sale, propunerea pe care i-o făcuse scriitorul
Haralamb Lecca, ce fusese numit director la
Teatrul Național din Iași,
și semnează un contract pentru o stagiune la acel teatru începând de la
1 septembrie 1906. Din această cauză, se va mută și cu ultimul an de
studii la
Facultatea de litere din Iași. Pentru examenul de absolvire a pregătit și cu maestrul
Nottara piesa
Frații - în care dădea replica unor colegi ce-și treceau examenul - și piesa "
Fântâna Blanduziei",
care se juca pentru producția de absolvire a promoției 1906, de elevii
din ultimii ani de la clasele celor doi profesori, împreună. Examenul
l-a dat pe scena
Teatrului Național București, unde pășea pentru prima dată.
Alexandru Davila, ca director al
Teatrului Național,
era și președintele comisiei. El o remarcă pe Maria și vrea să-i ofere
un contract, dar Haralamb Lecca nu este de acord să rezilieze contractul
spre binele ei, pentru a căpăta siguranță și încredere.
La Iași, în primul an de carieră, înaintea premierei de debut " În lumea
mare" de Dumas-fiul, a jucat pe Nerra din "Fântâna Blanduziei" ,
într-un spectacol festiv, organizat cu prilejul dezvelirii bustului lui
Alecsandri, în fața Teatrului Național. În cele câteva luni ale
stagiunii, din octombrie
1906 până în februarie
1907 a jucat urmatoarele roluri: Berta din "
Victimele legii", Germaine din "
Banii" a lui
Octave Mirbeau, Clara Torini din "
Jucătorii de cărți", de H. Lecca, Thomry din "
Martira", de Jean Richepin, Heriette din "
Două orfeline", "
Vijelia", de Bernstein, și Nelly Rosier din "
Stafia bărbatului" .În aprilie 1907, în cursul turneului cu
Agatha Bârsescu
a fost chemata la București pentru semnarea contractului cu Teatrul
Național. A debutat pe scena Teatrului Național din București în seara
de
29 septembrie 1907, la deschiderea stagiunii, cu rolul Vidrei din "
Răzvan și Vidra" de
Hasdeu. A jucat în 167 de piese dintre care în 45 a deținut roluri
principale. A jucat alături de marii înaintași ca, Nottara, Aristizza
Romanescu, Agatha Bârsescu, Petre Liciu. A avut parteneri admirabili
Aristide Demetriade, Nicolae Soreanu, Tony Bulandra. Rolurile au fost
multe și variate, pe registre multiple, de la ingenue până la femei
fatale, regine, personaje clasice, personaje de legendă, cochete și,
"din când în când ... câte un om adevărat". Timp de trei decenii a fost profesoară la
Conservatorul de Artă Dramatică București. Din
1930 a fost aleasă președinta
Sindicatului Artiștilor Dramatici și Lirici, a fost membră, ca reprezentantă a României, în
Comitetul Internațional al Societății Universale de Teatru și societară de onoare a
Teatrului Național București. Prin Decretul nr. 43 din 23 ianuarie 1953 al Prezidiului
Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, actriței Maria Filotti i s-a acordat titlul de
Artist Emerit al
Republicii Populare Romîne „pentru merite deosebite, pentru realizări valoroase în artă și pentru activitate merituoasă”.
Teatrul din Braila poarta numele
Mariei Filotti din
1969 . Maria Filotti este mama scriitorului și producătorului
Ion Filotti Cantacuzino și bunica actorului
Șerban Cantacuzino. sursa : wikipedia